Zdjęcie ciągnika Fendt. Do artykułu ile kosztuje podniesienie mocy w ciągniku rolniczym
Zdjęcie ciągnika Fendt. Do artykułu ile kosztuje podniesienie mocy w ciągniku rolniczym

Ile kosztuje podniesienie mocy w ciągniku rolniczym w 2025?

5 wrz 2025

17 minut

Bardzo często dostajemy właśnie to pytanie od wszystkich: ile kosztuje podniesienie mocy w ciągniku rolniczym w 2025? Co jest zupełnie zrozumiałe. Z tego artykułu dowiesz się dokładnie jaki jest koszt podniesienia mocy w Twoim traktorze, opowiemy także po krótce o kwestiach bezpieczeństwa oraz o naszym procesie. Stawiamy na rzetelność i dane potwierdzone o wyniki z hamowni, nic nie jest "na czuja". W pierwszym kroku diagnostyka Jaltest, potem pomiar na hamowni WOM, a dopiero później indywidualny remap ECU. Dzięki temu wiesz nie tylko, ile koni masz, ale przede wszystkim, gdzie te konie pracują – w orce, transporcie, przy agregacie.

Zdjęcie jednostki procesora obrazujące chip tuning w maszynach rolniczych

Czym w ogóle jest chip tuning w maszynach rolniczych?

Chip tuning to nic innego jak modyfikacja oprogramowania sterownika silnika (ECU), czyli komputera, który na bieżąco decyduje o dawce paliwa, ilości powietrza, kącie wtrysku czy pracy turbosprężarki. Po takiej zmianie silnik dostaje więcej mocy i momentu obrotowego, a ciągnik staje się zauważalnie bardziej elastyczny.

W praktyce oznacza to, że zamiast męczyć maszynę na wysokich obrotach, możesz pracować na wyższym biegu i spokojniejszych obrotach, a ciągnik wciąż ma zapas mocy. To przekłada się nie tylko na sprawniejszą pracę w polu czy szybszy transport, ale często także na niższe spalanie.

Dla wielu rolników chip tuning to nie tylko „więcej koni na papierze”, ale przede wszystkim zdecydowanie lepszy komfort pracy.

Dlaczego warto rozważyć podniesienie mocy?

  • Szybsza praca i większa wydajność w orce, uprawie i transporcie.

  • Elastyczność – traktor „ciągnie” cięższy osprzęt lub robi to samo przy niższych obrotach.

  • Ekonomia – dobrze zestrojony silnik często spala mniej w typowych zadaniach, bo pracuje w bardziej korzystnym zakresie.

Ile kosztuje zwiększenie mocy w maszynach rolniczych?

Cena za indywidualny remap ECU przygotowany po pełnej diagnostyce Jaltest i z pomiarami na hamowni WOM w naszej firmie to koszt 3500 zł. Każdy program dobieramy do:

  • modelu i rocznika,

  • realnych zadań (orka, agregat, transport),

  • stanu technicznego (temperatury, doładowanie, wtrysk, dymienie).

Co jest w cenie 3500 zł?

  • Diagnostyka wstępna Jaltest (błędy, parametry live, testy funkcjonalne).

  • Pomiar bazowy na hamowni WOM (moc/moment).

  • Backup oryginalnego oprogramowania ECU.

  • Indywidualny remap (bezpieczne przyrosty, pod konkretne zadania).

  • Test „po” na hamowni WOM + omówienie wyników i zaleceń eksploatacyjnych.

Czy podnoszenie mocy szkodzi silnikowi? Zdjęcie silnika ciągnika rolniczego

Czy podnoszenie mocy szkodzi silnikowi? Dlaczego diagnostyka jest kluczowa!

Podnoszenie mocy samo w sobie nie szkodzi silnikowi, o ile poprzedzone jest dokładną diagnostyką i przygotowane indywidualnie pod daną maszynę. To właśnie weryfikacja stanu technicznego jednostki napędowej jest fundamentem całego procesu. Dzięki niej wiemy, czy silnik, układ wtryskowy, turbosprężarka są w kondycji pozwalającej na bezpieczne zwiększenie parametrów.

Każdy ciągnik jest eksploatowany inaczej, jeden pracuje głównie w transporcie, inny przez lata ora ciężkie gleby. To wpływa na jego aktualny stan i osiągi. Dlatego mapa silnika nie może być „gotowcem”, tylko powinna być przygotowana na podstawie realnych danych z diagnostyki i pomiarów na hamowni WOM.

Właśnie ten etap sprawia, że podnoszenie mocy staje się bezpieczne dla silnika: nie przekraczamy granic, których nie wytrzymałby układ paliwowy, sprzęgło czy chłodzenie, czy głowica.

Jak długo trwa podnoszenia mocy w ciągniku?

Cały proces zajmuje zwykle kilka godzin. W tym czasie wykonujemy diagnostykę Jaltest, pomiar bazowy na hamowni WOM, odczyt i backup oprogramowania, przygotowanie indywidualnej mapy oraz test końcowy „po” modyfikacji. W przypadku nowszych, bardziej zabezpieczonych sterowników lub gdy maszyna wymaga dodatkowych testów, usługa może potrwać do jednego dnia roboczego.

Jak pracujemy – krok po kroku

Zaczynamy od wywiadu z właścicielem. Pytamy o sprzęt, typowe zadania i zakresy obrotów oraz o występowanie potencjalnych problemów/usterek. Następnie wykonujemy diagnostykę Jaltest, aby sprawdzić błędy, parametry na żywo i ogólną kondycję silnika. Kolejny krok to hamownia WOM i pomiar bazowy, który pokazuje realną moc, moment obrotowy oraz pozwala skontrolować temperatury i inne kluczowe parametry silnika. Dopiero wtedy tworzymy backup i indywidualny remap ECU, gdzie wprowadzamy korekty dawkowania, doładowania i limiterów w bezpiecznych granicach. Po zapisaniu programu ponownie uruchamiamy hamownię WOM, aby potwierdzić efekt i omówić wyniki. Na koniec przygotowujemy raport z wykresami „przed/po”.

Realne efekty naszych realizacji

  1. Steyr 4110 Multi – +17 KM i +70 Nm - Ten lekki, zwinny traktor zyskał realne przyspieszenie i elastyczność w polu – zobacz tutaj: Steyr 4110 Multi

  2. Fendt 933 Vario – +37 KM i +210 Nm - Silnik stał się bardziej dynamiczny zarówno przy orce, jak i transporcie – zobacz, jak to wyszło: Fendt 933 Vario

  3. John Deere 6215R – +25 KM i +127 Nm - Ciągnik zyskał więcej pary na WOM i lepszą kulturę jazdy – więcej tutaj: John Deere 6215R

Najczęstsze pytania (FAQ)

  • Ile kosztuje zwiększenie mocy w traktorze?
    U nas 3500 zł za indywidualny remap z diagnostyką Jaltest i pomiarami na hamowni WOM.

  • Czy podnoszenie mocy szkodzi silnikowi?
    Nie, jeśli robi się to z głową: diagnostyka, pomiar bazowy, rozsądne przyrosty (zwykle 10–15%), test „po”. Największym problemem jest podnoszenie mocy bez uwzględnienia stanu Twojej maszyny, dlatego bardzo duży nacisk kładziemy na diagnostykę przed przystąpieniem do pracy.

  • Jak długo trwa usługa podnoszenia mocy?
    Z reguły jest to kilka godzin, w trudniejszych przypadkach do 1 dnia roboczego.

Podsumowanie – kiedy podnoszenie mocy ma sens?

Podnoszenie mocy w maszynach rolniczych ma największy sens wtedy, gdy zauważysz że ciągnik zaczyna być za słaby do Twoich zadań, a zakup nowej maszyny nie wchodzi w grę ze względu na bardzo duże obciążenie finansowe. Jeśli w Twojej maszynie brakuje elastyczności w ciężkich pracach rolnych i masz wrażenie, że silnik się męczy, to znak, że warto rozważyć modyfikację.

Chip tuning ma również sens, gdy zależy Ci na ekonomii: dobrze zestrojony silnik może pracować na wyższym biegu i niższych obrotach, co w wielu przypadkach przekłada się na realne oszczędności paliwa.

Chcesz sprawdzić potencjał swojego modelu?

Wystarczy. że podasz nam kilka podstawowych danych.

  • markę, model i rocznik,

  • zestaw osprzętu i typowe prace,

  • informację, czy mierzony był już WOM.

Przygotujemy bezpłatną wstępną ocenę potencjału i zaproponujemy termin. Jeśli zaczniesz od pomiaru mocy, dostaniesz raport z wykresem – a przy decyzji o remapie rozliczymy to uczciwie w pakiecie.

Zobacz też kalkulator przyrostu mocy

Możesz też sprawdzić potencjał swojej maszyny dzięki naszemu kalkulatorowi przyrostu mocy, działa w kilka sekund! Wpisz markę, model, moc i moment seryjny, a kalkulator wskaże szacowany przyrost mocy i momentu obrotowego po modyfikacji (średnio ok. 12,5 %). To doskonały punkt wyjścia, by zorientować się, jakie efekty tuning może przynieść.

Zadzwoń / napisz – rolnicy i firmy usługowe są u nas na pierwszym miejscu. Zrobimy to tak, jakby to był nasz własny traktor.

Rozwiążemy problemy z EGR, DPF, AdBlue i dołożymy więcej mocy w Twoich maszynach!

Zadzwoń do nas teraz. Podczas darmowej rozmowy odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i szybko ocenimy, czy i jak możemy pomóc aby skutecznie rozwiązać Twój problem!

Zadzwoń teraz

Zadzwoń teraz

kontakt z konsultantem
kontakt z konsultantem

Ekspert od rozwiązań technologicznych w Optiagro.pl