Zima to czas, który bezlitośnie weryfikuje stan techniczny maszyn rolniczych. Choć wydaje się, że poza sezonem polowym ciągniki mają "wolne", wiele z nich pracuje przy odśnieżaniu, w transporcie lub przy codziennym obrządku zwierząt. I to właśnie w mroźne poranki rolnicy najczęściej spotykają się z komunikatem, który potrafi podnieść ciśnienie skuteczniej niż mocna kawa: błąd układu SCR / AdBlue i towarzyszący mu spadek mocy.  Dlaczego tak się dzieje? Czy zamarznięte AdBlue oznacza poważną awarię? I najważniejsze – jak nie zniszczyć pompy wartej kilka tysięcy złotych jednym prostym błędem? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez zimową obsługę układu oczyszczania spalin.
Zima to czas, który bezlitośnie weryfikuje stan techniczny maszyn rolniczych. Choć wydaje się, że poza sezonem polowym ciągniki mają "wolne", wiele z nich pracuje przy odśnieżaniu, w transporcie lub przy codziennym obrządku zwierząt. I to właśnie w mroźne poranki rolnicy najczęściej spotykają się z komunikatem, który potrafi podnieść ciśnienie skuteczniej niż mocna kawa: błąd układu SCR / AdBlue i towarzyszący mu spadek mocy.  Dlaczego tak się dzieje? Czy zamarznięte AdBlue oznacza poważną awarię? I najważniejsze – jak nie zniszczyć pompy wartej kilka tysięcy złotych jednym prostym błędem? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez zimową obsługę układu oczyszczania spalin.

Zamarznięte AdBlue w ciągniku. Jak bezpiecznie rozmrozić układ i uniknąć awarii pompy?

8 lis 2025

12 min

Zima to czas, który bezlitośnie weryfikuje stan techniczny maszyn rolniczych. Choć wydaje się, że poza sezonem polowym ciągniki mają "wolne", wiele z nich pracuje przy odśnieżaniu, w transporcie lub przy codziennym obrządku zwierząt. I to właśnie w mroźne poranki rolnicy najczęściej spotykają się z komunikatem, który potrafi podnieść ciśnienie skuteczniej niż mocna kawa: błąd układu SCR / AdBlue i towarzyszący mu spadek mocy.

Dlaczego tak się dzieje? Czy zamarznięte AdBlue oznacza poważną awarię? I najważniejsze – jak nie zniszczyć pompy wartej kilka tysięcy złotych jednym prostym błędem? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez zimową obsługę układu oczyszczania spalin.

Zima to czas, który bezlitośnie weryfikuje stan techniczny maszyn rolniczych. Choć wydaje się, że poza sezonem polowym ciągniki mają "wolne", wiele z nich pracuje przy odśnieżaniu, w transporcie lub przy codziennym obrządku zwierząt. I to właśnie w mroźne poranki rolnicy najczęściej spotykają się z komunikatem, który potrafi podnieść ciśnienie skuteczniej niż mocna kawa: błąd układu SCR / AdBlue i towarzyszący mu spadek mocy.  Dlaczego tak się dzieje? Czy zamarznięte AdBlue oznacza poważną awarię? I najważniejsze – jak nie zniszczyć pompy wartej kilka tysięcy złotych jednym prostym błędem? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez zimową obsługę układu oczyszczania spalin.

Fizyka płynu: Kiedy AdBlue przestaje być płynne?

Aby zrozumieć problem, trzeba spojrzeć na to, co lejemy do zbiornika. AdBlue to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. To nie jest paliwo ani olej, w dużej mierze to woda. Graniczna temperatura dla AdBlue to -11°C.

Co dzieje się, gdy temperatura spadnie poniżej tej wartości?

  1. Zmiana stanu skupienia: Płyn zamienia się w stałą bryłę lodu.

  2. Zwiększenie objętości: To najważniejszy punkt. Zamarzające AdBlue zwiększa swoją objętość (rozszerza się) o około 7%.

Dla inżynierów projektujących systemy SCR w maszynach takich marek jak John Deere, New Holland, Fendt czy Claas, jest to znany fakt. Zbiorniki są projektowane tak, aby wytrzymać to rozszerzanie. Problemem nie jest sam fakt zamarznięcia płynu w zbiorniku, ale to, co dzieje się w przewodach, wtryskiwaczu i samej pompie tłoczącej. To tam elementy są najdelikatniejsze i najbardziej podatne na pęknięcia spowodowane rozpychającym je lodem.

Ważne: Należy odróżnić zamarzanie (tworzenie się lodu przy -11°C) od krystalizacji. Krystalizacja może zachodzić nawet w dodatnich temperaturach, gdy woda odparuje, a mocznik wytrąci się w postaci białego osadu, zatykając wtryskiwacz. Zima jednak sprzyja obu tym zjawiskom.

Dlaczego ten hebel jest wrogiem układu SCR na mrozie? Po wyłączeniu stacyjki pompa AdBlue nadal pracuje, oczyszczając układ. Zdjęcie oszronionego wyłącznika przypomina: przedwczesne odcięcie prądu zatrzymuje tę procedurę.

Największy błąd rolnika: "Hebel" i procedura opróżniania

Odłączania zasilania głównym wyłącznikiem prądu (tzw. heblem) natychmiast po zgaszeniu silnika kluczykiem. O ile w starym Ursusie czy Zetorze było to zalecane, o tyle w nowoczesnych maszynach z normą Euro 4, 5 czy 6 jest to zabójcze dla układu SCR.

Dlaczego? System AdBlue posiada procedurę "purge" (opróżniania). Gdy gasisz ciągnik kluczykiem, pompa AdBlue nie wyłącza się od razu. Zaczyna pracować w drugą stronę lub otwiera zawory powrotne, aby odessać płyn z przewodów i modułu pompującego z powrotem do bezpiecznego zbiornika.

Często słychać to jako charakterystyczne "bzyczenie" dobiegające z okolicy zbiornika AdBlue przez kilkadziesiąt sekund po zgaszeniu maszyny.

Co się stanie, jeśli użyjesz hebla natychmiast?

  1. Odetniesz prąd w trakcie procedury opróżniania.

  2. Płyn AdBlue zostanie wewnątrz delikatnej pompy i w cienkich przewodach.

  3. W nocy przyjdzie mróz (-15°C).

  4. Płyn zamarznie, zwiększy objętość i rozsadzi korpus pompy lub uszkodzi czujnik ciśnienia.

Złota zasada: Po zgaszeniu silnika kluczykiem odczekaj minimum 2-3 minuty, zanim odłączysz główny prąd. Daj sterownikowi czas na zabezpieczenie układu przed mrozem.

Objawy zamarzniętego układu, jak to rozpoznać?

Zima, mróz -15°C, wsiadasz do ciągnika. Maszyna odpala, ale po chwili pojawiają się problemy. Typowe scenariusze to:

  • Kontrolka silnika (Check Engine) + kontrolka SCR: Świecą się od razu lub po kilku minutach pracy.

  • Komunikat o niskim ciśnieniu AdBlue: Sterownik próbuje podać płyn, ale pompa nie jest w stanie go zaciągnąć.

  • Tryb awaryjny (Limp Mode): Silnik nie wchodzi na obroty, moc jest drastycznie ograniczona. To zabezpieczenie ekologiczne, sterownik "widzi", że nie oczyszcza spalin, więc nie pozwala na pełną pracę silnika.

Często zdarza się, że po 15-20 minutach pracy silnika błędy znikają. Dzieje się tak, gdy ciepło od silnika lub wbudowane grzałki zdołają w końcu rozmrozić płyn w przewodach.

Jak bezpiecznie rozmrozić układ? Instrukcja krok po kroku

Jeśli podejrzewasz, że AdBlue zamarzło, nie panikuj. Pochopne działanie może wyrządzić więcej szkód.

1. Sprawdź bezpieczniki

Każdy układ SCR jest wyposażony w grzałki (w zbiorniku, na przewodach i w pompie). Często zdarza się, że za brak rozmrażania odpowiada po prostu przepalony bezpiecznik grzałki. To pierwsza rzecz, którą warto sprawdzić.

2. Czego ABSOLUTNIE NIE ROBIĆ?

  • Nie polewaj pompy i czujników wrzątkiem: Gwałtowna zmiana temperatury może spowodować pęknięcie plastikowych obudów lub uszkodzenie elektroniki sterującej, która jest zintegrowana z pompą.

  • Nie "gazuj" zimnego silnika: Praca na wysokich obrotach w trybie awaryjnym nie przyspieszy rozmrażania zbiornika (który często jest z dala od silnika), a jedynie obciąży niezagrzaną jednostkę napędową.

Profilaktyka – jak przygotować maszynę do zimy?

Czy można uniknąć problemów z AdBlue zimą? Tak, stosując kilka prostych zasad:

  1. Zimowe dodatki do AdBlue: Na rynku dostępne są preparaty zapobiegające krystalizacji mocznika. Warto je stosować profilaktycznie. Nie zmieniają one drastycznie temperatury zamarzania (fizyki nie oszukasz), ale zapobiegają zatykaniu się wtryskiwacza i pompy osadem, gdy płyn zaczyna gęstnieć.

  2. Odpowiedni poziom w zbiorniku: Zimą nie tankuj AdBlue "pod korek". Zostaw około 10-15% wolnej przestrzeni, aby zamarzający płyn miał możliwość zwiększyć swoją objętość bez rozsadzania zbiornika. Z drugiej strony, nie jeździj na głębokiej rezerwie. Mała ilość płynu zamarza błyskawicznie, zanim grzałki zdążą zadziałać.

  3. Jakość płynu: Kupuj AdBlue z pewnego źródła. Zanieczyszczony płyn lub taki, który był źle przechowywany, może mieć wyższą temperaturę krystalizacji.

Co zrobić, gdy rozmrażanie nie pomaga?

Droga 1: Naprawa i wymiana podzespołów

Wiąże się to z diagnostyką i zakupem nowych części. Niestety, elementy układu SCR są drogie. Moduł pompy to często koszt kilku tysięcy złotych, a czujniki NOx potrafią kosztować po 2-3 tysiące za sztukę. W starszych maszynach koszty te mogą stanowić spory procent wartości sprzętu.

Droga 2: Rozwiązanie systemowe w OptiAgro

Wielu rolników, zmęczonych powracającymi awariami (szczególnie w maszynach po gwarancji), decyduje się na alternatywne rozwiązanie. W OptiAgro oferujemy profesjonalną diagnostykę, a także możliwość programowego wyłączenia obsługi AdBlue.

Na czym to polega? Modyfikujemy oprogramowanie sterownika silnika (ECU) tak, aby nie wymagał on sygnałów z układu SCR do poprawnej pracy.

  • Ciągnik odzyskuje pełną moc.

  • Znikają komunikaty o błędach.

  • Nie musisz już dolewać płynu AdBlue.

  • Problem zamarzania znika raz na zawsze.

To rozwiązanie jest szczególnie popularne w przypadku maszyn pracujących w trudnych warunkach lub takich, gdzie koszty naprawy układu ekologicznego przekraczają granice opłacalności.

Podsumowanie

Zima nie musi oznaczać postoju Twojej maszyny. Pamiętaj o odczekaniu kilku minut przed użyciem "hebla" i dbaj o to, by AdBlue było dobrej jakości. Jeśli jednak mróz wygra z techniką, a Twoja maszyna zostanie unieruchomiona przez błąd SCR – nie działaj po omacku.

Potrzebujesz pomocy z zamarzniętym AdBlue? Zastanawiasz się nad naprawą lub wyłączeniem systemu? Skontaktuj się z nami, w OptiAgro zdiagnozujemy problem i zaproponujemy rozwiązanie, które pozwoli Ci szybko wrócić do pracy.

Rozwiążemy problemy z EGR, DPF, AdBlue i dołożymy więcej mocy w Twoich maszynach!

Zadzwoń do nas teraz. Podczas darmowej rozmowy odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i szybko ocenimy, czy i jak możemy pomóc aby skutecznie rozwiązać Twój problem!

Zadzwoń teraz

Zadzwoń teraz

kontakt z konsultantem
kontakt z konsultantem

Ekspert od rozwiązań technologicznych w Optiagro.pl