Ostatnie Realizacje

Doosan DL420: jak rozwiązaliśmy błędy AdBlue efficiency i problemy z DPF

Doosan DL420: jak rozwiązaliśmy błędy AdBlue efficiency i problemy z DPF

Marka:

Doosan

Ładowarka kołowa Doosan DL420 przed rozpoczęciem prac serwisowych DPF i Adblue
Ładowarka kołowa Doosan DL420 przed rozpoczęciem prac serwisowych DPF i Adblue
Ładowarka kołowa Doosan DL420 przed rozpoczęciem prac serwisowych DPF i Adblue

Modyfikacje Doosan DL420: jak rozwiązaliśmy błędy AdBlue efficiency i problemy z DPF

Modyfikacje Doosan DL420: jak rozwiązaliśmy błędy AdBlue efficiency i problemy z DPF

Zamów bezpłatną analizę mocy w Twojej maszynie i dowiedz się jakich rezultatów możesz się spodziewać!

Doosan DL420 — stabilizacja układów AdBlue (SCR) i DPF

Ładowarka kołowa Doosan DL420 zgłoszona z alertami AdBlue/NOx i problemami z DPF. Zrobiliśmy pełną diagnostykę (w tym testy aktywne i logi parametrów) oraz wdrożyliśmy działania, które ustabilizowały pracę układu oczyszczania spalin i przywróciły pełną dyspozycyjność maszyny.

Maszyna w skrócie

Parametr

Wartość

Model

Doosan DL420 (–5 / –7)

Silnik

Scania DC13 (–7 Stage V); w –5 również jednostka Scania (Stage IV)

Emisje / ATS

Stage V (–7): bez EGR, SCR + DOC + DPF; Stage IV (–5): układy ATS spełniające T4F

Moc katalogowa

do ok. 257 kW / 345 hp (–7)

Zastosowanie

prace ziemne, kruszywa, recykling, żwirownie

Zgłoszone objawy

  • Alerty AdBlue/NOx, „AdBlue efficiency” i sporadyczny problem z ograniczeniem mocy.

  • Niestabilne dozowanie, przerywane cykle, wzrost ΔP DPF.

  • Spadek wydajności podczas długiej pracy z materiałem sypkim.

Podobne przypadki w Europie były rozwiązywane aktualizacjami/kalibracjami oprogramowania silnika – np. DL420 (2018) z problemem „AdBlue efficiency” naprawiono aktualizacją softu w warsztacie.

Diagnostyka i pomiary

  • Odczyt błędów i testy aktywne: weryfikacja pracy pompy/dozownika, czujników NOx, temperatur EGT, wartości ΔP DPF, liczników cykli.

  • Logowanie parametrów pod obciążeniem: stabilność dozowania w realnym cyklu, kontrola temperatur okna pracy SCR.

  • Weryfikacja wersji i architektury ATS (–5 vs –7), aby dobrać właściwe procedury.

Podjęte działania

Na podstawie danych ustabilizowaliśmy sterowanie ATS: korekty i procedury przywracające spójność sygnałów (NOx/EGT/ΔP) oraz właściwe warunki do pracy SCR + DPF.

Efekt końcowy

  • Brak powrotu alertów AdBlue/NOx, stabilne wartości po testach roboczych.

  • Spójne cykle DPF i przewidywalna praca w długich i ciężkich pracach budowlanych.

  • Odzyskana pełna dyspozycyjność maszyny: maszyna nie przerywa pracy przez błędy emisji.

Co mierzymy i jak weryfikujemy efekt

  • NOx/EGT/ΔP DPF — logi „przed/po” + testy aktywne.

  • Stabilność dozowania SCR w pełnym zakresie obciążeń.

  • Powtarzalność wyników (kilka cykli, różne warunki).

FAQ, czyli najczęstsze pytania

  1. Skąd się bierze „AdBlue efficiency” w Doosan DL420 ?
    Układ AdBlue w maszynach takich jak Doosan DL420 działa poprawnie tylko wtedy, gdy wszystkie czujniki „mówią tym samym językiem” i spaliny mają odpowiednią temperaturę. Czujniki mierzą m.in. ilość tlenków azotu (NOx) oraz temperaturę spalin (EGT). Jeśli dane z nich się nie zgadzają albo spaliny nie są dogrzane, system nie jest w stanie dobrze ich oczyścić. W praktyce oznacza to, że komputer widzi niespójność i zgłasza błąd, stąd komunikaty o niskiej skuteczności AdBlue.

  2. Czy w DL420-7 jest EGR?
    W Stage V (DL420-7) Doosan/Develon deklaruje brak EGR; zgodność osiągnięto przez SCR + DOC + DPF.

  3. Czy podobne problemy są typowe w tych maszynach?
    Tak, ładowarki DL420 pracują masowo w UE (Niemcy, PL), a serwisy raportują wdrożenia i modernizacje serii -7 oraz długie przebiegi -5 bez awarii po prawidłowym serwisie.